lunes, 27 de febrero de 2012

PDI


Pissarra digital interactiva

 És un sistema tecnològic de diferents dimensions integrat per un ordinador (generalment connectat a Internet), un videoprojector que serveix per projectar sobre una pissarra blanca continguts digitals per visualitzar en grup, i un dispositiu controlador, com ara un punter (fix o mòbil), que funciona com a ratolí i llapis sobre ella. Es pot interactuar directament sobre la superfície de projecció. Es converteix en una gran eina en l'àmbit de l'enseyança.

Què és i com funciona ?


Com ajuda al professorat i als alumnes

Gràcies a que la PDI és una gran superfície sobre la qual podem presentar nombrosos continguts i mitjans de forma simultània, dinàmica i controlada, produeix en els alumnes i als professors, una important sensació d'autoconfiança. La utilització d'aquestes TIC, fomenta que els alumnes sigui partíceps del seu propi aprenentatge, aquestes creen expectació, motiven, afavoreixen la relació professor-mestre, alumne-alumne, etc. Aquestes faciliten la adquisició i retenció de continguts donat que:la seva integració no suposa un canvi brusc en la forma d'impartir classes, ja que les PDI són senzilles d'utilitzar, i per tant estan integrades a l'aula.S'adapta a totes les situacions i nivells dels alumnes, especialment aquells amb necessitats educatives especials. Permet a l'estudiant concentrar-se en el moment de l'aprenentatge, en comptes de preocupar-se per prendre apunts.Redueix les ocasions en que els alumnes es puguin sentir perduts, ja que tot el necessari està present a la pissarra, i és possible tornar enrere per recapitular.Les notes, esquemes, explicacions poden ser impreses o enviades als alumnes.L'entusiasme i motivació de l'alumne provoca una sensació molt positiva en el professor alhora d'adaptar el material, ampliar-ho, millorar-ho, etc.Dóna a l'aula una espontaneïtat i flexibilitat que motiva tant al professor com en els alumnes.El caràcter multimèdia de les PD i, afavoreix l'explicació al llenguatge i el tipus de comunicació (televisió, xarxes socials, videojocs, telèfons mòbils, etc.). La utilització de les eines d'escriptura i edició, així com les imatges, els vídeos i animacions, faciliten la comprensió d'idees complexes i abstractes.Gràcies a la seva rapidesa, accelera el desenvolupament de les classes i augmenta l'afectivitat de les explicacions.La PDi serveix de pont d'unió d'adaptació, reutilització i millora.Suposa un estalvi important de temps del professor, ja que, gràcies a la possibilitat de gravar el que fem a la PDI, podem reutilitzar totes les nostres explicacions i activitats. Això motiva al professor a desenvolupar les seves pròpies habilitats organitzatives i de revisió.


Com eina organitzativa

És referent alhora de l'explicació del professor, però també és de gran utilitat alhora d'organitzar les nostres activitats i unitats didàctiques. Gràcies al Software, que hi ha a les PDI, molt similar als programes de presentació com PowerPoint, el mestre pot estructurar la seva explicació, eliminar o alterar l'ordre dels continguts, adaptar-los, corregir-los, i fins i tot ampliar-los. Aquest està especialment dissenyat per qualsevol docent o alumne perquè el pugui utilitzar sense problemes, ja que el seu ús és molt senzill. Per tant suposa, estalviar temps per al professor, i donar eines als alumnes.
Aquest disposa de:
- Bloc de notes i quaderns electrònics configurables i personalitzats. - Llibres electrònics multimèdia. - Gravadora d'unitats didàctiques. - Creador d'unitats didàctiques (software autor) - Gravar vídeos - Capturador de pantalles, imatges i webs. - Biblioteca de mitjans configurables i ampliables pels professors i els alumnes. - Reconeixement d'escriptura i edició automàtica de textos a pantalles. - Plataforma de sessions compartides entre equips, professors i alumnes, - Eines de presentació com zoom, cortines, etc. - Explicacions amb llenguatge audiovisual, multisensiorial, comunicatiu i interactiu.


Com a eina transformadora de l'aula

La utilització d'aquesta també transforma de forma positiva a la pròpia aula i a l'assignatura, ja que deixen de ser espais aïllats per integrar-se a la societat de forma activa, tant física com virtual, gràcies a l'accés de caràcter col•laboratiu i social a Internet. Un aspecte transformador de l'aula, és que corregeix la idea de l'alumne com a aïllat del coneixement, i el transforma amb un procés d'ensenyament/aprenentatge. La PDI s'acomoda de forma individual i com a grup, accelerant i optimitzant el temps, el treball i l'atenció dels alumnes a l'aula. En el camp professional del mestre, motiva a aquests al seu ús, desenvolupant un caràcter professional i una recerca d'alternatives pedagògiques que enriqueixen i potencien la resposta del docent. A l'aula crea un ambient que afavoreix a la discussió i al debat, que faciliten a l'alumne la realització de tasques de forma interactiva i buscant alternatives per la solució. El professor, donat a aquesta nova metodologia pedagògica, pot concentrar-se en les respostes dels seus alumnes. Un altre aspecte a considerar important és l'intercanvi de rols que es poden produir dins l'aula, tant a nivell de l'alumne com a professor, degut a la motivació i a la participació. L'aula, per tant, gràcies a aquestes tecnologies, es converteix en un fòrum democràtic, comunicatiu i multicultural.

No hay comentarios:

Publicar un comentario